جواز ازدواج پدر با دختر در اسلام!

فتواى امام مالک و به تبع او شافعى در حلال بودن ازدواج پدر با دخترش که از طریق غیر مشروع یعنى زنا به دنیا آمده باشد و همچنین با خواهر و دختر پسر و دختر دخترش که به همین روش به دنیا آمده باشند از فتواهاى نادر روزگار است و دلیلى که بر جواز آن نیز آورده است نادر تر از خود حکم و شنیدنى است. 
وى مى گوید: به این دلیل نکاح جایز است که این پدر و دختر شرعاً با یکدیگر نسبتى ندارند و بیگانه هستند و چون از راه غیر مشروع متولّد شده است ارث نمى برد و نفقه او هم واجب نیست. 

  

این قبیل فتاوا از فتواهاى نادر روزگار است و دلیلى که بر جواز آن نیز آورده است نادر تر از خود حکم و شنیدنى است. فتواى امام مالک و به تبع او شافعى در حلال بودن ازدواج پدر با دخترش که از طریق غیر مشروع یعنى زنا به دنیا آمده باشد و همچنین با خواهر و دختر پسر و دختر دخترش که به همین روش به دنیا آمده باشند از فتواهاى نادر روزگار است و دلیلى که بر جواز آن نیز آورده است نادر تر از خود حکم و شنیدنى است. 
وى مى گوید: به این دلیل نکاح جایز است که این پدر و دختر شرعاً با یکدیگر نسبتى ندارند و بیگانه هستند و چون از راه غیر مشروع متولّد شده است ارث نمى برد و نفقه او هم واجب نیست. 

متن عربی: 

حلیة الزواج مع البنت من الزنا
(أفتى المالک) بحلیة الزواج من بنته من الزنا ، ومن أخته وبنت ابنه ، وبنت بنته، وبنت أخیه وأخته من الزنا ، مستدلا بأنها أجنبیة منه ، ولا تنتسب إلیه شرعا ، ولا یجری التوارث بینهما ، ولا تعتق علیه إذا ملکها ، ولا تلزمه نفقتها ، فلا یحرم علیه نکاحها کسائر الأجانب. 
المغنی لابن قدامة 7 / 485 . 

و أفتى الشافعی بحلیة الزواج من بنته من الزنا ، ومن أخته وبنت ابنه ، وبنت بنته ، وبنت أخیه وأخته من الزنا ، مستدلا بنفس دلیل الإمام مالک فی هذه المسألة کما مر آنفا. 
المغنی لابن قدامة 7 / 485 . 

وهذه المسألة ذکرها الفخر الرازی فی مناقب الشافعی مسلما بها ومدافعا فیها عنه.
مناقب الإمام الشافعی ،ص 532 . 

إلیها أشار الزمخشری فی الأبیات المتقدمة بقوله : فإن شافعیا قلت قالوا بأننی أبیح نکاح البنت والبنت تحرم. 
المغنی لابن قدامة 11 / 34، المحلى 6 / 
 
valiasr-aj.com

نظرات 2 + ارسال نظر
مهراب سه‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 11:31 ق.ظ http://mehrab.blogsky.com

سلام دوست من

شیعه اسلام کامل است و از نظر من با سنی ها هیچ گونه

بحثی نباید کرد چرا که همین سنی ها بودن که به پیامبر وعلی

(ع) خیانت کردن همین کافیست برای حقانیت شیعه

اسیه سه‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 12:31 ب.ظ http://neqzan.blogsky.com

سلام آرش خان
این چیزا رو از کجا پیدا می کنی؟
هدفت از درج این مطلب چیه؟

سلام
این مطالب رو از کتب اهل سنت پیدا میکنم یا سایتهای معتبر اسلامی
هدفم هم رسوا کردن خلفای اهل تسنن هست که به نام اسلام هر غلطی خواستن کردن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد